IT-branschen

Vilket första halvår! Stort tack till kunder, partners och kollegor!

Stephan Andersson

Snart dags för semester för min del. Du kanske redan har startat din eller fortfarande har den framför dig. Innan jag går på semester så ville jag få tacka för ett roligt och givande första halvår! Tillsammans med Ulf Engerby startade jag upp Asurgent i höstas och vi kan nu summera vårt första halvår – och vi är stolta och glada över utvecklingen!

Vi har lanserat vårt koncept CloudSourcing med framgång och fått mycket positivt bemötande. Och vi har fått förtroendet hos flera företag att bidra på deras moln- och automatiseringsresa och i stort hjälpa till med det som så generellt kallas ”digitalisering”.

Och vi har vuxit med fler anställda och vi har ett starkt team med rådgivare, arkitekter och projektledare – och det är fler talangfulla och sköna personer på väg in efter sommaren!

Partnerskapen med Microsoft och Amazon har fördjupats och jag själv åker till Microsofts Inspire konferens i Washington DC i början av juli för att få höra det latest and the greatest. Vi kanske ses där?

I min förra blogg skrev jag om några om de vanliga frågorna jag får när jag i olika sammanhang träffar kunder och presenterar Asurgents erbjudande kring CloudSourcing: vad det är, hur det fungerar, hur det bidrar till att lösa upp driftfällan , cloudsourcings helt nya nivå av proaktivitet, rävsaxen som traditionella outsourcingleverantörer sitter fast i, de nya flexibla kontraktsformerna mm.  Hur de stora ”oberoende” molnrådgivarna på marknaden också är de som har mest att förlora på förflyttningen till molnen.
I min förra blogg skrev jag om några om de vanliga frågorna jag får när jag i olika sammanhang träffar kunder och presenterar Asurgents erbjudande kring CloudSourcing: vad det är, hur det fungerar, hur det bidrar till att lösa upp driftfällan , cloudsourcings helt nya nivå av proaktivitet, rävsaxen som traditionella outsourcingleverantörer sitter fast i, de nya flexibla kontraktsformerna mm.  Hur de stora ”oberoende” molnrådgivarna på marknaden också är de som har mest att förlora på förflyttningen till molnen.
Allt sammantaget är cloudsourcing en affärsmodell som på helt annat sätt än traditionell outsourcing stöttar ett företags affärsverksamhet i en värld där det enda konstanta är förändring, där alla affärsstrukturer, varje prislapp och marginal är under ständig attack; där förändring, förnyelse och innovation är ett måste för att företaget ska fortsätta vara relevant för sina kunder och krasst överleva.

Den traditionella IT-outsourcing affärsmodellen har passerat sitt bäst-före-datum och CloudSourcing är en ide vars tid har kommit.

MOLNEN TÄTAR

Utvecklingen av de publika molntjänsterna fortsätter att accelerera och med ett kraftig tillväxt över hela världen. Och närvaron från de stora molnleverantörerna ökar påtagligt. Exempelvis har Amazon meddelat att man ska bygga tre stora datacenters i Sverige som ska tas i bruk redan 2018. Och det ryktas om att de inte blir ensamma här. Latencyfrågan är också snart ett minne blott.

Under våren har vi på Asurgent kört ett antal frukostseminarier där vi presenterat vårt erbjudande kring cloudsourcing. Jag har byggt denna presentation med utgångspunkt på mina egna praktiska erfarenheter från outsourcingens historia; från min allra första stora outsourcingaffär 1992 (ID Network och Wasa Försäkringar) och vidare genom alla år på Qbranch fram till idag. En snart 30-årig resa i de digitala skyttegravarna med en massa samlade erfarenheter som idag gör mig övertygad om att den traditionella affärsmodellen för outsourcing har passerat sitt bäst-före datum.
Lika övertygad  om det är jag entusiastisk över den högst påtagliga kundnytta som ett cloudsourcing-erbjudande byggt på molntjänster ger våra kunder. Med en blinkning till sommaraktuella Guns n Roses ska jag villigt erkänna att jag när som helst ställer den gamla outsourcingmodellen mot cloudsourcing “and let the appetite for digital disruption begin”…

Under våren har vi mött ett allt starkare intresse för vårt erbjudande kring cloudsourcing och vi ser fram mot en höst med fördjupade diskussioner och relationer med våra kunder och partners. Vi har skrivit avtal och genomfört projekt åt en rad företag bl a: Riksbyggen, Svevia, Karolinska Institutet, Thomas Cook, Sundbyberg Stad, HSB, ProDoc m fl. Stort tack för ert förtroende!

SAVE THE DATE; NYTT FRUKOSTSEMINARIE 29 AUGUSTI
Direkt efter sommaren kör vi igång våra uppskattade frukostseminarier igen. Vill Du höra mer om CloudSourcing så är du välkommen till Waterfront Building kl 08:00 – 09:30 den 29 augusti på seminariet “Cloudsourcing – Så fungerar det” . Vi går igenom hur ni skapar en konkret molnstrategi och hur vi managerar er miljö i molnen …och visar på kundnytta!

Nu önskar jag dig däremot först en lång, skön och molnfri sommar någonstans på Badbollens Breddgrad!

Stephan Andersson

VD Asurgent

PS. För en regnig sommardag; några intressanta länkar kring vår Nya Sköna Digitala värld:
Har du ännu inte läst Mary Meekers internet rapport för 2017 så hittar du den här:

http://www.kpcb.com/internet-trends

Och en intresssant artikel om Apples nya kontor, the mothership;

https://www.wired.com/2017/05/apple-park-new-silicon-valley-campus?mbid=social_fb

Och en bra tech-biz blogg som jag rekommenderar att följa;
http://ben-evans.com/

Upptäck mer