IT-branschen

Därför är IT-outsourcing en döende modell – och kunderna kommer i kläm.

Stephan Andersson

När jag blickar tillbaka på den bransch jag jobbade i under dryga 25 år, outsourcingbranschen, så är jag glad och stolt över vad vi lyckades uppnå och att vi oftast kunde hjälpa våra kunder med mer effektiva lösningar än de kunde skapa själva.

Men jag är också glad – och faktiskt lättad – över att ha lämnat den traditionella outsourcingbranschen bakom mig då jag menar att det är en affärsmodell som är döende och att det idag finns bättre alternativ för dig som är köpare av IT.

Redan 2010 skrev Gartner så här i sin rapport ”Cloud Computing: The Next Generation of Outsourcing”.

The growth of cloud computing and cloud services will have an profound impact on the outsourcing industry during the next five to 10 years
Jag läste rapporten och insåg att de naturligtvis kommer att få rätt, påverkan kommer att vara stor, eller rättare sagt gigantisk. Den kommer att förändra branschen för evigt. Och förändringen har nu på allvar börjat och vi kommer att se enorma förändringar de kommande åren.

Vad är det då som är den stora förändringen? På vilket sätt förändrar det publika molnet den traditionella outsourcingbranschen?

För att börja i rätt ände. IT-outsourcing är en väl etablerad och mogen affärsmodell och den första stora affären i världen skedde redan 1989. Mitt första outsourcingkontrakt skrev jag redan 1992. Som leverantör var jag med om teknikskiften från då varje företag i början på 90-talet hade egna datorskrubbar och datorhallar till att bredbandets intåg innebar att vi leverantörer på den tiden kunde bygga egna datahallar och låta kunderna dra skalfördel av att endast hyra kapacitet och få IT levererad som tjänst. Så långt allt bra.

Jag har under åren varit med om att vi investerat mångmiljonbelopp i uppbyggnad och utbyggnad av nya datahallar, byggt ny infrastruktur i flera generationer, lagt tiotusentals timmar på utveckling av olika tjänster i jakten på att skapa ny konkurrenskraft på en marknad där ”produkten” outsourcing blir allt mer mogen och din branschkollega har ungefär samma frukt som du i skyltfönstret.

Att köpa ny hårdvara – det är bara ångestfyllt

Att investera i ny IT-hårdvara har alltid varit förknippat med viss ångest för min del. När jag visste att det (ex vis SAN) vi köper idag kommer konkurrenten att kunna köpa billigare och bättre om 6 månader. Och investeringen vi gör idag ska vi kunna leverera konkurrenskraftiga tjänster på i 3 eller i värsta fall 5 år på – samma tid som investeringen står och kostar i böckerna. Jag var alltid oroad över att en konkurrent faktiskt inte behövde investera just nu utan kunde vänta ett år till och sedan under flera kommande år ha en både billigare och bättre infrastruktur att leverera sina tjänster ifrån. En outhärdlig tanke faktiskt.

Investeringen i hård- och mjukvara är en sak. Men investeringen man måste göra i organisationens kompetens och rutiner är ännu större. Och i en värld där det enda konstanta är förändring så är det en balansakt att bibehålla kunskap och rutiner om alla legacysystem samtidigt som nya system ständigt introduceras på marknaden.

”Det enda konstanta är förändring” gick på repeat i skallen.

Och sedan kom de publika molnleverantörerna runt 2007 och lanserade olika typer av tjänster som över en natt blev ett alternativ till det vi redan hade investerat i, tränat personalen på, skapat processer kring. En utmaning som politikerna hade sagt. Jo, minst sagt.
De första åren var utbudet i de publika molnen ganska litet och det fanns ett antal saker som gjorde det enkelt att argumentera för att man behöver ha kvar det mesta på marken. Men för varje vecka som gick så försvann fler och fler hinder i takt med att bättre lösningar lanserades i de publika molnen.
När utbudet av tjänster och lösningar i de publika molnen verkligen tog fart för något år sedan så var det för mig uppenbart att vi skulle aldrig på sikt kunna konkurrera vare sig med utbud, pris, driftssäkerhet eller flexibilitet. Att då samtidigt inse att nu står vi med en flera hundra man stor organisation och tiotals miljoner investerat i på-marken-teknologi. Jobbigt är bara förnamnet.

Proaktivitet vs överlevnad

Proaktivitet är ett av outsourcingbranschens stora löften – och utmaning. Att vara proaktiv i en situation där du vet, eller åtminstone borde veta, att det nu finns i de allra flesta fall bättre alternativ för dina kunder än det du redan har investerat i är en delikat uppgift. Man måste skydda sina redan tagna investeringar som kostar varje timme, varje dag i hallarna och hitta argument varför de trots allt är bättre. Du måste överleva. Det här menar jag är den största anledningen till varför molnförflyttningen gått så långsamt. Det finns stora krafter som motverkar förflyttningen.

Jag har stor respekt för de bolag som finns i branschen och jag vet att de har en svår resa framför sig när de måste anpassa sin verksamhet och göra en stor transformation och på sätt och vis köra över sin egen affärsmodell. Jag tror inte heller att alla kommer att klara sig utan vi kommer att fortsätta se, som alltid i en mogen bransch, att det sker konsolideringar när flera bolag blir ett för att försöka hålla volymer uppe.

Från lokalt, småskaligt och personberoende hantverk till storskaligt högautomatiserad industriell produktion!

Om man backar undan ett steg och ser på utvecklingen över en längre tid och vad som egentligen sker så ser man att det är en väldigt logisk och självklar utveckling. Vi går från lokalt, småskaligt personberoende hantverk till storskaligt högautomatiserad industriell produktion,

Det är helt enkelt IT´s industrialisering som sker.

Och vi kommer om redan 10 år att tycka att det är en självklarhet att vi använder olika tjänster och program som finns tillgängliga i molnet. Jag tror också att vi kommer att sluta tala om outsourcing om några år men det ska jag utveckla i ett annat inlägg.

Så utmaningen för den traditionella outsourcingen är att man sitter fast på marken med enorma investeringar som står och kostar pengar samtidigt som man inte hinner med de hypermoderna digitala fabrikernas snabba utveckling av tjänster och säkerhet som utmanar sina egna utvecklade och kostsamt utvecklade tjänster. Och för varje dag som går så blir det alltmer uppenbart att det erbjudande man har i skyltfönstret inte längre bara är moget, det är nu övermoget.

I en värld där affärsmodell och marginaler är under attack så finns det många förlorare. Och tyvärr så hamnar kunderna i kläm.

Men det finns nu ett bättre sätt att handla IT och det är vad vi spenderar dagarna om att berätta. Vi genomför varje månad ett frukostseminarium i våra lokaler på Waterfront Building där vi förklarar hur du som kund kan ta dig bort från avtal med inlåsningseffekter, hur du rejält kan minska din tid och budget på drift och förvaltning för att istället öka er innovation, varför molnet inte bara tekniskt är överlägset utan varför det också innebär en högre säkerhet för er verksamhet.

Du är välkommen att komma och lyssna den 24 oktober, jag vågar påstå att det är en timme som är väl spenderad.

Vid den digitala gåspennan

/Stephan

Upptäck mer